Labiau pasigilinę į istoriją supratome, kad baliečių tautoje vis dar vyrauja kastų sistema. Nuo gimimo balietis labai aiškiai žino savo gyvenimo misiją ir savo vietą bendruomenėje. Jam nebereikia kovoti dėl vietos po saule, ką turime daryti mes, vakariečiai. Ten viskas labai aišku – jeigu gimei brahmanu (šventiku), su tavimi nuo gimimo atitinkamai ir elgiamasi. Didžiąją dalį visuomenės sudaro šudrų (darbininkų) kasta, dar yra kšatrijų (karių, valdovų) vaišjų (prekeivių) kastos. Taigi, balie- čiai aiškiai žino, kad šiame gyvenime bus, pavyzdžiui, amatininkai, tarnaus Dievui, žmonėms ir pan. Jie neturi tokių ambicijų, kad būtinai reikia baigti aukštąjį mokslą ar pan. Šeimoje yra priimta – vyriausiasis sūnus rūpinsis tėvais, mat pagal tradiciją vienas sūnus lieka šeimoje.
Beje, įdomu, kad Balyje pagal tai, kelintas sūnus gimė, jam duodamas tam tikras vardas. Vyriausiasis sūnus visuomet pavadinamas Vajanu arba Putu (priklauso nuo kastos), antrasis – Made arba Kadeku, ir t. t. Ir moterys, ir vyrai vadinami tais pačiais vardais. Jei gimsta penktas vaikas (tai Balyje šiaip netoleruotina), vardų ratas pasisuka ir vėl iš pradžių – jam duodamas vyriau- siojo sūnaus vardas“, – apie Balio salos subtilybes pasakojo Ieva.
Dar baliečius palaiko ir tai, kad kiekvienas jų atliekamas darbas – tai tarnystė. Dievams, bendruomenei… Bendruomenės sąvoka čia labai gyva. Jei mes kalbame: „Būkime šeima, bendruomene, būkime kartu“, bet paskui nežinome, kaip tai daryti, ir vaikštome pas psichologus ar kitokius specialistus, tai baliečiai tokių klausimų neužduoda. Čia netgi psichologų nėra, niekas nesuprastų, ką veikia tas psi- chologas. Jeigu kažkam sunku, yra bendruomenė, kuri ir atlieka psichologo funkcijas. Jeigu moteris laukiasi, ji nebegali eiti į šventyklą ar gaminti maisto (yra tokių prietarų), taigi jos pareigas kaipmat perima vyro mama. Arba jei negali kažko daryti, tavo pareigą perima broliai, mat kartu gyvena kelios šeimos. Psichologo nereikia. Jeigu iškyla koks sudėtingas klausimas ar situacija, jie skambina varpu, susirenka bendruomenė ir vyksta susirinkimas. Susirinkimuose dalyvauti būtina – jei neateini, turi turėti pateisinamą priežastį, kitu atveju gausi įspėjimą, o po trijų įspėjimų netgi gali būti išmestas iš bendruomenės. Tai reiškia, kad viską turėsi daryti pats, o Balyje privaloma atlikti šešiasdešimt religinių ceremonijų per metus, tad visko atlikti vienam neįmanoma…“
Ieva pasakoja apie kraštutinumus bendruomenėse, kurių šiais laikais beveik nebebūna. Tačiau jų bendruomeniškumas negali nežavėti. Matai, kaip žmonės dirba nuo ankstaus ryto iki vakaro, kaip kiekvienas bendruomenės narys turi savo funkciją – penkiasdešimt vyrų sėdi bendruomenės pavėsinėje ir ruošiasi ceremonijai. Kas nors daro kokią nors konstrukciją, kas nors ruošia maistą (religinėms ceremonijoms gamina tik vyrai). Ir dirbdami jie nebimbinėja – nors ir šnekučiuojasi ar rūko, tačiau visą laiką atlieka savo funkcijas.
Įdomu, kad bendruomenėje vyrai ir moterys yra aiškiai pasiskirstę vaidmenimis – tradicinėms ceremonijoms maistą gamina tik vyrai, tradiciniu muzikos instrumentu – gamelanu – taip pat groja tik vyrai, o moterys namuose gamina maistą, puoselėja namų židinį, taip pat, besirengiant ceremonijoms, jos turi savo funkcijas ir atsakomybes“, – pasakoja Leonardas.
„Ir visi laimingi, šypsosi, nes žino savo vietą socialiniame gyvenime, žino, kokia jų pareiga šeimoje. Jeigu moteris imtų ir pareikštų: „Žinote, aš imsiu ir nebedarysiu valgyti namuose ir, apskritai, noriu pakeliauti po pasaulį“, tai bendruomenė pasibaisėtų – apsėdimas!” – juokiasi Ieva. Vieną bendruomenę sudaro apie 20–40 šeimų, viso – apie 200 žmonių. Kiekvienoje bendruomenėje vyrauja skirtingos tradicijos ir apeigos, todėl sunku išskirti konkrečias tradicijas, vyraujančias saloje – visi gidai, anot pašnekovų, pasakoja skirtingus dalykus.
Ar neveikia Balio kultūros iš Vakarų nuolat plūstantis srautas turistų, kurie gyvena vadovaudamiesi toli gražu ne tokiomis vertybėmis, kokios puoselėjamos bendruomenėse? „Ne, nes baliečiai atsiriboję nuo vakariečių, – sako Ieva. – Jie labai draugiški, tačiau tam, kad tave iš tikrųjų įsileistų į savo bendruomenę, turi saloje pragyventi apie 20 metų ir ką nors tai bendruomenei duoti. Nepakanka vien turėti namą toje bendruomenėje – turi turėti savo funk- ciją joje, dalyvauti susirinkimuose… Būna, atvykėliai daug metų gyvena bendruomenėse, tačiau jų nė karto nepakviečia į susirinkimą. Žinoma, baliečiai yra draugiški, ir, jei tau reikės druskos, jie mielai paskolins, tačiau į bendruomenę patekti ne taip paprasta. Vakariečiais jie labai džiaugiasi, nes jų atvykimas sukūrė daug naujų darbo vietų. O vakarietiškų kultūros atgarsių saloje pamatyti tikrai galima – pavyzdžiui, net atokiausiame kaimelyje visi turi išmaniuosius telefonus, o per religines ceremonijas šventykloje būna, kad grodami gamelanais vyrai tikrina socialinių tinklų paskyros telefonuose.“ (Juokiasi)
„Balyje vyksta viena labai įdomi šventė – Ogi Ogi, švenčiama paskutinę senųjų metų dieną. Baliečiai tiki, kad šią dieną galima išvaryti visas per metus apsėdusias blogąsias dvasias ir apsivalyti nuo nuodėmių, apsėdimų, blogų savybių. Prieš tai kelis mėnesius kuriamos didelės, 5–7 metrų aukščio, pabaisos, kiekvieną ant milžiniškos platformos neša 20–30 žmonių. Tą dieną baliečiai išėję į gatves garsiai groja gamelanais, o kiekvienas šeimininkas kartu su giminaičiais apeina savo namus, garsiai daužydamas būgną. Manoma, kad tą dieną iš salos išvaromos visos piktosios dvasios. Baliečiai tiki, kad kitą dieną (ji vadinama nyepi diena) reikia praleisti labai ramiai – nedegant šviesos (manoma, kad ugnis prišauks demonus), būnant visiškai tyliai, ramybėje. Tą dieną šalyje netgi neveikia oro uostas, nes neturi būti skleidžiamas triukšmas! Gatvėmis vaikšto specialiosios policijos pareigūnai, kurie gali tave nubausti… Tą dieną baliečiai pasninkauja ir nevalgo. Taip jie metus pradeda apsivalę nuo nuodėmių, o kitais metais vėl apsivalys nuo per metus sukauptų dalykų“, – pasakoja Ieva.
„Mums susiklostė viena įdomi situacija, – prisimena Leonardas. – Pirmą naujųjų metų dieną dūkome su dukra, ir ji staiga sako: „Noriu blynų!” „Bet blynų kepti negalima, juk reikės naudoti ugnį“, – mums sakė Ieva. O dukra nenusileidžia, jai vis tiek reikia tų blynų… Na, gerai, Ieva iškepė blynus, ir staiga mūsų dukra kad pradėjo klykti: „Skorpionas!!!”
Iš karto jį sugavau. Pasirodo, skorpionas spėjo jai įkąsti – dukra rėkė gal valandą, subėgo visa mūsų bendruomenė, vieni telefonu Google ieško, ką daryti, šeimininkas visas sukaitęs, regėjos, kad tuoj jam širdies priepuolis nuo nerimo prasidės, ačiū Dievui, atsirado seselė, kuri gyveno kitoje upės pusėje… Visi veikė kaip nuostabi komanda. Kai kitais metais dukros paklausėme, ar ji nori blynų, iš karto pasakė: „Oi, ne! “(Juokiasi) Dabar ji (ir mes taip pat) tiki, kad tą dieną iš tikrųjų galima prisišaukti demonus.”
Ieva priduria: „Apskritai, mintys Balyje materializuojasi nepaprastai greitai. Kiek esi harmoningas su savimi ir aplinka, tiek tu gerai jausiesi Balyje. Jei neturi vidinės harmonijos, Balis tave išstums – per avarijas, ligas, prarasi pinigus, pamesi piniginę, pasą… Ne kartą tuo įsitikinome – tu tik pagalvok ar padaryk ką nors blogai, tai žinok, kad kitą dieną (o gal ir visai netrukus) tavęs laukia koks nors netikėtumas. Balis – labai mistiška vieta, ir karma ten veikia nepaprastai greitai. Padarei gerą darbą, ir tau kaipmat viskas grįžta su kaupu.“
Balis taip pat garsėja ir savo gyduoliais – vadinamaisiais hyleriais. Kai kurie jų naudoja baltąją arba juodąją magiją, to visai neslėpdami. Visi jie priimami – tikima, kad, jeigu dievai atsiuntė tokį žynį, kuris užsiima juodąja magija, tai reikalinga pusiausvyrai išlaikyti. „Esame atradę ir savo gyduolę. Būdama dvidešimties ji meldėsi su tėvais, krito į komą, joje praleido visą naktį ir atsipeikėjusi pradėjo kalbėti sanskrito kalba. Baliečiai kaipmat ją pripažino kaip brahmanę, aukščiausios kastos šventikę, nors ji ir gimė paprastoje šeimoje. Ir ji gydo žmones – sėdi lotoso poza, skambina varpeliu ir užkalba vandenį – valandą dainuoja savo mantras, gieda mal- das, įeina į transo būseną, jos rankos visą valandą nepavargsta. Savo akimis matėme, kaip žmonės pradeda šaukti, rėkti, trypti, kažkas gali nukristi – vyksta sielos apvalymo ceremonija, žmonės pasveiksta nuo įvairiausių ligų ir apsėdimų“, – pasakoja Leonardas.
Jei ne aktorinis, turbūt būčiau pasirinkęs archeologiją. Man taip įdomu į save siurbti informaciją ir žinias apie kultūras. Balyje taip įdomu tyrinėti čia nuolat vykstančias religines ceremonijas, o ir pats hinduizmas – viena seniausių pasaulyje religijų…
Balyje sanskrito kalba persipynusi su baliečių, todėl galima pamatyti ir lietuvių kalbą primenančių žodžių. Giliau tyrinėjant net šiurpuliukai kūnu bėga, kai suvoki, kaip viskas persipynę, kaip Vakarų krikščionybė susijusi su kitame pasaulio krašte praktikuojamu tikėjimu…
Apskritai, Balyje buvau labai lai- mingas tada, kai į keliones lydėdavau grupes.
Kiekviena ekskursija buvo tarsi mano renginys arba spektaklis, kuriame aš visiškai realizuodavau savo prigimtį. Tiek įsikvėpiau, kad grįžęs į Lietuvą su džiaugsmu imuosi visų renginių ir projektų.
Man reikėjo išvažiuoti toli, kad suvokčiau, ką turiu čia, kokia mano prigimtis“, – pasakoja Leonardas.
Ieva priduria: „Man atrodo, kad išvykstame į keliones ne tam, kad atrastume save – juk jau turime save, tik ne visada suprantame, ką turime, o gal neįvertiname to, ką turime. Tokios kelionės duoda suvokimą, kas aš esu, koks mano gyvenimo kelias, ką turiu daryti. Štai Leonardui buvo labai stipriai patvirtinta, kur slypi jo energijos šaltinis, iš kur jis pasisemia jėgų, kas yra jo stichija, misija. Aš supratau, kad man labai gera padėti žmonėms atrasti gėrį, grožį ir augti, tobulėti, nes taip augu, tobulėju ir aš pati.
Iki Balio su žmonėmis dalinausi kitokiais dalykais – buvau karjeros konsultantė, koučerė, vedžiau įvairius mokymus, o dabar ir vėl dalinuosi žiniomis, tik šįsyk kitaip – kalbu apie tai, kuo tikiu, apie Balį.“
Geriausia vykti į Balį yra tada, kai turi atostogas ir nusiteikimo kažkam – gal nori pasisemti energijos, o gal nori tiesiog atsipalaiduoti, pailsėti. Balis – tai vieta, kurioje gali atrasti beveik viską – šventyklas, paplūdimius, krioklius, ežerus, kalnus, kaitavimą, jogos stovyklas, budistinės vipasanos meditacijos ašramą… Ir svarbiausia – beveik visus metus nuolat šviečiančią saulę ir šilumą. Čia atvykti įdomu bus tiems, kurie nori pažinti kasdienį salos gyvenimą, nes jis vis dar labai gyvas“, – pataria Ieva.
Leonardas priduria: „Jeigu turite laiko, bandykite patys savo kailiu pažinti salą – iš savų klaidų juk įdomiau mokytis. (Juokiasi) Tačiau jei turite mažai laiko, rekomenduočiau pasirinkti gerą gidą, kuris jums parodys tai, ką norite pamatyti, nereikės blaškytis. Jei keliaujate su didesne grupe, susiplanuokite maršrutą iš anksto, nes improvizuoti gali būti gan sunku. Tačiau, kita vertus, netgi jeigu ir netu- rite laiko, bet atvyksite į Balį su švariomis intencijomis ir pasitikėjimu, tikrai atsiras žmonių, kurie jus nukreips ten, kur jums reikia, ir nuves į tokias vietas, kurių nepamiršite visą gyvenimą.“
Nuoširdžiai tikime, kad Jūsų atostogos Balyje bus nuostabios ir mūsų patarimai Jums padės susiruošti kelionei. Nebijokite patys leistis į atradimus ir kartais pasiklysti. Balis pilnas magijos! Jei vis tik besiruošiant kelionei kilo klausimų, parašykite mums žemiau pateiktoje formoje ir mes Jums atsakysime.
Norite pažinti ne turistinį Balį?
- Balio sala su Balinėtojais
- Moteriškos atostogos kūnui ir sielai Balio saloje
- Balio Harmonija pažintinė programa
Svajojate apie atostogas be rūpesčių? Leiskite mums tuo pasirūpinti. Atsižvelgę į Jūsų individualius poreikius, mes suplanuosime visą kelionę nuo A iki Z ir Jūsų svajones paversime realybe! Parašykite mums dėl VIP Individualaus kelionės plano.